Eén keer trek je de conclusie: hoe vind je jouw truffel?

Leonie Moolenaar

IMG 2900 verkleind

"Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
E
en pakketje schroot met een dun laagje chroom"

Een prachtig liedje van Het Goede Doel, met dat mooie zinnetje: “Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom.” Een zinnetje, dat ik al sinds jaar en dag gevoelsmatig koppel aan marketing.

Marketing kán een dun laagje chroom zijn
Eén van de vele definities van marketing is ‘het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt, met als doel zo veel mogelijk van de betreffende producten of diensten te verkopen.’ En reken erop dat er veel schroot wordt verkocht waar een marketing sausje over heen gegoten is, ofwel: een dun laagje chroom. Een mooi, gekleurd, lekker en geliefd laagje waar je in eerste instantie als een blok voor valt, maar dat er soms zomaar afvalt als het niet doet wat het belooft…

Bij Truffle Pig geloven we absoluut in het bezongen laagje chroom. Sterker nog, daar zoeken we dagelijks naar met onze klanten: wat in ons bedrijf zorgt ervoor dat we nét even unieker zijn dan onze concurrentie?

Laagje chroom is onze truffel
Daar vinden we altijd een antwoord op. Enerzijds door met medewerkers, klanten, toeleveranciers en andere betrokkenen te praten. Door vragen te stellen over het bedrijf, door écht te luisteren en dóór te vragen. Anderzijds door met medewerkers de diepte in te gaan met goed doordachte, interactieve workshops waar alle meningen tellen. Zo vinden we altijd de authenticiteit van een bedrijf. Dat we dat vervolgens omzetten tot een uniek verhaal dat verbindt, inspireert, energie geeft en vertrouwen schept is mooi: dat is jouw truffel.

Maar wat hierin echt het aller belangrijkste is, is dat dit verhaal uit de organisatie zelf komt. Uit de cultuur en persoonlijkheid van de organisatie. Uit de ambities en drijfveren van de mensen die er werken.

En zo verandert Truffle Pig het onmisbare stukje chroom, in een keiharde, blinkende goudlaag dat er niet vanaf valt. Dat er zelfs niet vanaf gebrand kan worden, omdat het uit de ziel en zaligheid van een bedrijf komt. Daar zijn we van overtuigd.